איפה המפלגה שתעבוד לבטל את הרבנות הראשית וחוקי הכפייה הדתית במדינת ישראל? או, ההיגיון בהצבעה פוליטית על פי עניין אחד

רשימה אורחת של הרב מיכאל גרץ

שלא במקרה הוא אבא שלי. (וגם סוג של גיבור ספרי החדש "בת של רב") העניינים שמטרידים אותי יותר בבחירות האלו נוגעים לעניינים הבטחונים-מדיניים אבל ברור לי שדעתו של אבי חשובה ואף קריטית לקיומנו כאן והצעתי לו לפרסם אצלי משהו שהוא כתב לחברי התנועה המסורתית (קונסרבטיבית) בארץ.

להלן הרשימה של הרב מיכאל גרץ:

הרבה אנשים אומרים שהם לא רוצים להצביע עבור מפלגה זו או אחרת בגלל "שהמפלגה מעוניינת רק בעניין אחד", ואילו שווה יותר להצביע עבור מפלגה שמתעניינת בקשת רחבה של עניינים.

בעיני אנשים האלו לא לוקחים בחשבון שהם בעצמם מצביעים בעיקר על עניין אחד. אני לא מכיר הרבה אנשים, דהיינו אף אחד, שאומר שהוא או היא מצביע/ה עבור מפלגה א' כי המדיניות שלהם בכלכלה טובה בגלל סיבות א, ב,ג ומדיניות החינוך שלהם היא כך וכך ומדיניות דת ומדינה שלהם היא ד, ה, ו ומדיניות החוץ שלהם… טוב, אתם מבינים את הרעיון.

ככלל אנו קהל של בוחרים שלא קורא מצעי מפלגות ואפילו לא טורחים לבדוק את הרקורד של מפלגה זו או אחרת בשנים האחרונות בכל התחומים של החיים במדינה. בדרך כלל דבר אחד תופס את התעניינותנו או מועמד או מועמדת מסוימת, ואנו הולכים עם זה. אנו אפילו לא שואלים את עצמנו, "טוב ההוא מדבר נגד ח', אבל בעד מה הוא?" זה פלא שיש מפלגות שאומרות בצורה ברורה למה הם מתנגדים, אבל לא אומרות בכלל מה הם באמת מציעות במקום זה באופן ברור וספציפי.

אני מבין ואף מצדיק את הגישה המתעניינת בנושא אחד. אם יש נושא שהוא כל כך חשוב לי, דהיינו בעיני לנושא הזה יש השפעה ישירה על המצב הקיומי של החברה, אזי מוצדק מאוד להצביע בעיקר על העניין הזה. הלא נביאי ישראל דברו רק על עניין אחד, כי הם הבינו שבלי העניין הזה כל החברה תתפורר ולא נוכל להתקיים. העניין היה "משפט וצדקה" שהנביאים ראו כייעוד של עם ישראל כולו מן הממשל ועד לפרט. בלי דבקות בהמחשת משפט וצדקה בחברה היא תתפורר ותתדרדר לאבדון. בעיני כל דבר שמונע או מפריע להגשמת משפט וצדקה בחברה הוא גם עניין מספיק חשוב להצביע עליו.

אז אני שואל: "איפה המפלגה שתעבוד לבטל את הרבנות הראשית וחוקי הכפייה הדתית במדינת ישראל?" אינני משתמש בניסוח ה"חיובי", כביכול, של העניין הזה, איפה המפלגה שתקדם פלורליזם דתי במדינה. יכולתי להגיד את זה ככה, אבל בתוך עמי אני יושב, וכפי שציינתי כבר רוב האנשים לא מעוניינים ב"בעד" אלא רק ב"נגד". וחוץ מזה מה זה אומר בכלל לקדם פלורליזם דתי בחברה שקיימים חוקים ומוסדות שבמהותם מתנגדים לכל תופעה של פלורליזם? יש לי הצעות ברורות איך להחליף את המצב החוקי הקיים, אבל בלי שקודם נבטל את המחסום הגדול אין להם משמעות בכלל.

הנושא של פלורליזם דתי הוא נושא קיומי לחברה. בהעדר אפשרות של תהליך, של אפשרויות שונות, ישנו רק קו אחד מתחזק וזה עלול להיות אסון. כדי לקיים פן דתי בריא בחברה חייבים לאפשר ריבוי דעות וגישות. חז"ל הבינו את זה ולכן כל השיטה שלהם מבוססת על קיום ואחזקה של תרבות מחלוקת, מחלוקת רצינית ומהותית. הם הבינו שאם לא נקיים תרבות כזאת בסוף יהיה חורבן. הם הביעו את המסקנה הזאת שוב ושוב בכל האמור לחורבן בית שני, ועשו את זה כלקח לדורות הבאים, דהיינו אנחנו.

אין זה מה בכך. הפלורליזם הדתי חיוני להרבה סוגיות קיומיות בחיי החברה שלנו, למשל לחינוך ילדינו, לשוויון בין גברים ונשים, למעמד הגר הגר איתנו, לאתיקה בכל תחומי החיים כולל בשלטון. אפשר להגיד שחברה שכושלת בהנהגת פלורליזם דתי היא חברה שמכבידה מאוד על חיי אוכלוסיות רבות בתוכה. אינני מוכן שמדינת ישראל תמשיך להיות חברה כזאת, והגיע הזמן להצהיר זאת בפומבי ובקול גדול.

אני מציע להצביע, בראש ובראשונה למפלגה שתעבוד לבטל את הרבנות הראשית וחוקי הכפייה הדתית במדינת ישראל. ואם אין כזו, הרמז לנו ברור כשמש, חייבים להקים מפלגה כזאת ומהר.

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: