למלא את החלל, מדרש קולנועי על רחל ולאה. זהירות, ספוילרים! מיועד למי שצפה בסרט המצוין למלא את החלל…

יש אומרים שמאז שייקספיר לא התחדש שום דבר בספרות, אבל למעשה האמירה יותר מדויקת כאשר נתלים על עץ גבוה יותר וקדום יותר והוא הספרות שמגיעה מהתנ"ך. תככים בין משפחות, בתוך משפחות, בגידות ואהבות בין מלכים ונסיכות, כל השפע הדרמטי נמצא ביסודותיו של הבית היהודי. (ולא, לא המפלגה, אם כי בטוח שגם משם אפשר לפרנס כמה וכמה דרמות).

בצפייה שנייה ב"למלא את החלל", (בבאר-שבע, הצגה שנייה במוצ"ש מתוך ארבע הקרנות!) לא יכולתי שלא לחשוב על "רחל ולאה" או יותר נכון "לאה ורחל" ההיסטוריות/ספרותיות שדמותן מרחפת מעל הסרט. גם אם הן לא היוו השראה ליוצרת הסרט הרי שהן האחיות הכי מפורסמות שהיו נשואות לאותו אדם בעולם היהודי בו אנו חיים.

* "איך זה להתחתן עם האישה הכי יפה בעולם"? שואלת שירה את יוחאי. יופיה של רחל, שהמספר המקראי כותב עליה שהָיְתָה יְפַת תֹּאַר וִיפַת מַרְאֶה, לעומת התיאור הלא ברור של לאה שעיניה היו רַכּוֹת הוא מהמופרסמים. נדמה שהשאלה הזו כבר הדהדה לשירה שוודאי גדלה (לפחות בעיני עצמה) כאחות הקטנה של האישה הכי יפה בעולם. היא וודאי השוותה עצמה פעמים רבות לאחותה והרגישה בהבדלים ביניהן.

* "אני לא מבין מה השם רוצה ממני. יש סימנים אבל אני לא מבין אותם" אומר יוחאי לשירה כשהיא רואה אותו בוכה ומתייפח. זה קורה לקראת סוף הסרט, ממש לקראת ההכרעה שלה, ואולי אפילו זה מה שגורם לה להכריע. המצוקה שלו והתזכורת שלו אודות הסימנים. אחד המדרשים המפורסמים ביותר על רחל ולאה מנסה לפתור את השאלה כיצד יעקב שכל-כך אהב את רחל, לא הבחין בליל הכלולות שהוא נמצא עם לאה אחותה. עד כדי כך שבמקרא כתוב וַיְהִי בַבֹּקֶר וְהִנֵּה הִוא לֵאָה כלומר רק בבוקר הוא שם לב לכך. המדרש עונה על השאלה וגם כמובן נוקט עמדה לפאר את רחל ואת יחסה ללאה אחותה. על פי המדרש רחל סיכמה עם לאה שהיא תסתתר מתחת למיטה בליל הכלולות והיא תיתן ללאה סימנים. רָחֵל הַצַּדֶּקֶת מָסְרָה סִימָנִים לַאֲחוֹתָהּ לֵאָה שֶׁלֹּא תִּתְבַּיֵּשׁ. סימנים אלו היו ככל הנראה מוסכמים בין יעקב לרחל במהלך מערכת היחסים שלהם. במדרש נועז יותר נכתב שהסימנים היו קולות שעשתה רחל כדי שיעקב יחשוב שהיא זו שנמצאת איתו. ההודאה של יוחאי שהוא לא מבין את הסימנים מאותתת לשירה שגם היא לא בהכרח מבינה את הסימנים, אבל שהם קיימים. למעשה ההודאה מזכירה לה את אחותה שמההתחלה הנחתה אותה איך להתנהג עם גברים וכמו העבירה לה כבר את הסימנים איך להיות אשת איש.

* הסרט הוא גם סוג של מדרש הפוך ומתקן על האחיות. הרי החיים של לאה ורחל (מלבד המדרש שהזכרתי) היו רצופים מאבקים. בעיקר על אהבת יעקב. הקנאה הובילה אותן להתחרות על כמות הילדים, על הצלחת הילדים ועל שמותיהם. רק כאשר רחל מתה בלידתה (בדיוק כמו אסתר) אז התפנה יעקב לרעייה הפחות נחשקת, זו שחותנו דחף לו אותה ללא רצונו. בסיפור שלנו האחיות באמת אהבו זו את זו ושתי הדמויות, גם הגבר וגם האישה, בוחרות באפשרות הנישואין המשותפים. שיתוף הפעולה שהיה ביניהן כאחיות, מתחזק לאחר המוות ומזכיר את המשפט המופיע במגילת רות: כְּרָחֵל וּכְלֵאָה אֲשֶׁר בָּנוּ שְׁתֵּיהֶם אֶת בֵּית יִשְׂרָאֵל. במהלך חייהן של רחל ולאה הן רבו, אך לאחר מותן התייחסו אליהן כאילו הן בנו ביחד את ביתו של יעקב, וזו בעצם ה"משימה" ששירה מתגייסת לעשותה. היא בונה או ממשיכה את בית הוריה על ידי שיתוף הפעולה עם אחותה המנוחה האהובה,.

* "אבל זה אסור, הוא הבעל של אסתר" אומרת שירה להורים שלה מיד כשהם מעלים את אפשרות החתונה עם יוחאי. המשפט הזה מגיע לדעתי מתת המודע של שירה. מחשבה שהיא הריצה בראשה, מסקנה שהיא הגיעה אליה עוד בזמן חייה של אסתר. הרי אם שלמות הזיווג של אסתר ויוחאי מוצג בפנינו כבר על תחילת הסרט אני מתארת לעצמי שהוא היה מפגן של אהבה גם בחייהם, ובוודאי מקור להשוואה ולקנאה מבחינת שירה שכל-כך כמהה להתחתן ולהקים בית של אמת. האמירה הספונטאנית הזו, שאיננה מדויקת מבחינת ההלכה, מצביעה על המקום הפסיכולוגי הטבעי להרבה אחיות צעירות המסתכלות על האחיות הגדולות ועל חיי האהבה שלהן כעל מודל. שירה עושה את הדבר "הנכון" אבל בעצם בסוף הסרט גם מתחברת לדברי הרב שאמר לה שהשידוך צריך להיות רק עניין של רגש. היא מתוודה לעצמה ואולי גם בפתק המסתורי שהיא נותנת לרב, שהמקום הרגשי הזה כלפי יוחאי קיים בה. ואולי תמיד היה קיים בה אלא שהוא הפחיד אותה מאוד ובלבל אותה.

* האמת שבסרט יש עוד דוגמאות או מודלים לאחיות. צמד האחיות הג'ינג'יות שבסיפור שלהן, למרות שזה לא נהוג, האחות הצעירה מתארסת לפני האחות המבוגרת. יש גם את אֵם המשפחה ואת הדודה מחוסרת הידיים שלא ברור למי בדיוק היא שייכת מבחינה משפחתית, למרות שלפי האינטימיות המוצגת בסרט, נדמה שהיא אחותה של האֵם. וזוהי בחירה נוספת של היוצרת, לא להראות שלמות משפחתית, ובכלל להיכנס אל העולם הקולנועי דרך הפריזמה של סיפורי אחיות.

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: