בהר בחוקותי- פרשה בודהיסטית?

החלטתי לכתוב ממש בקיצור על פרשת בהר בחוקותי- הפרשה האחרונה (שבעצם מורכבת משתי פרשות) בספר ויקרא.
מהשבוע הבא אנחנו עוברים לספר במדבר, אז כל מי שאמרו אצלו בכיתה "חזק חזק ונתחזק" בסיום קריאת אחד מחמשת חומשי התורה וחילקו לו טופי, יכול להיזכר בזה בנעימים וכמובן ללכת לקנות לו ממתק משודרג יותר. מי שחשקה נפשו להישאר מול המחשב ולהתענג על פיסת ילדות ולהבין עוד פיסה שהמריצה אותי לכתוב את הבלוג הזה יכול לצפות פה בקטע השובה שהביאה תמי יחד עם פרשנותה הנפלאה.
 
המשפט הראשון של פרשת בהר הוא זה
(א) וַיְדַבֵּר ה' אֶל משֶׁה בְּהַר סִינַי לֵאמר:
והמשפטים הבאים הם אלו
(ב) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ  שַׁבָּת לַה' (ג)  שֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְרַע שָׂדֶךָ וְשֵׁשׁ שָׁנִים תִּזְמֹר כַּרְמֶךָ וְאָסַפְתָּ אֶת תְּבוּאָתָהּ:(ד) וּבַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִת שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן יִהְיֶה לָאָרֶץ שַׁבָּת לַה' …..

ובזכות ההקבץ העוקב של הפתיחה הדרמטית והפסוקים שאחריו, רש"י הגה את הביטוי שנצרב בתרבותנו- מה עניין שמיטה להר סיני.
רש"י שואל הלא כל המצוות ודקדוקיהן השונים נאמרו מסיני, למה חוזרים על עניין השמיטה שוב. עם השנים התווספה לפרשנים השאלה ולמה דווקא חוזרים על נושא זה.
אם יש עוד דבר שאני אוהבת בבודהיזם זה שלא רואים הרבה טעם בשאלת למה.

כפי שאומר ג'ק קרונפילד לתומר פרסיקו- המסורת הבודהיסטית מאוד מאוד פרגמטית. אין לה הרבה עניין בשאלת השאלה "למה?". השאלות הללו הן אינסופיות. ומה שברור הוא שקיים סבל, שקיימות סיבות לסבל (חמדנות, שנאה, בוּרות), ישנה דרך להשתחרר מזה ולחיות בחירות ובשלום.
(עוד על הראיון של תומר את ג'ק- כאן)
ובכל זאת התשובה שלי לשאלת רש"י על הקשר בין שמיטה להר סיני היא זו:
הר סיני הוא הדימוי לתורה (בקרוב בחג השבועות נרגיש זאת כולנו) והוא גם דימוי למפגש העוצמתי בין העם לאלוהיו. כל-כך עוצמתי שנכתב עליו "וכל העם רואים את הקולות" ועל זה מפרש רש"י – רואים את הנשמע שאי אפשר לראות במקום אחר
הר סיני אם כך הוא העדות לדבר המוחלט שבו נאמר נעשה ונשמע. הוא נקודת המפתח לכל הסיבה בה כרכנו את עצמנו באלוהים האחד הזה שאנחנו יצרנו או שהוא יצר אותנו.
הר סיני הוא סמל לדבר קדוש, מעורר השראה וקבוע כמעט כמו אלוהים. ובכל זאת מיד אחרי הקביעוּת הקדושה והיציבות הנצחית מגיעות דווקא ההוראות על השמיטה. שמיטה של הקרקע, שמיטה של חובות, שמיטה של בעלות על עבדים וכמובן התזכורת התמידית המקורית אם תרצו על שמיטת המלאכה שאלוהים עשה כשברא את העולם- שבת.
להרפות את ההאיחזות שלנו דווקא בסמוך לדבר היקר לנו כל-כך?
נשמע מוכר מאזור הרים אחר, לא?
כידוע משייכים את הבודהיזם לדיבור על קיום הסבל ופחות על שלושת האמיתות שבאות בעקבותיו- היינו שיש מקור לסבל, אפשר להפסיק את הסבל ושיש דרך לצאת ממנו. 

וזה לא שהעולם עצמו הוא סבל, ממש לא, אלא שכל דבר בעולם יכול להיות גורם לסבל אם נאחזים בו…  ההיאחזות עצמה, זו שאנחנו בכלל לא חשים בה או קוראים לה בשם אחר היא עצמה הסבל. ובעקבות זאת כל דבר שנאחזים בו הופך להיות גורם פוטנציאלי לסבל.

אם כך, למקרא פרשת השבוע אפשר לחשוב שאלוהי היהודים גם כן כיוון אותנו אל עבר הסכנה האנושית, סכנת ההאיחזות, ברעיונות, ברכוש, בבני-אדם ואפילו בו.

סמיכות שני הדברים שכביכול לא קשורים זה לזה כאילו נועדו לעזור לנו לשמוט את הר סיני. לי היא עוזרת וזכותי לראות זאת כך כי הלא בתלמוד נאמר שעלינו לראות עצמנו כאילו היינו במעמד הר-סיני, כאילו כל הדורות כולם נכחו שם וקיבלו על עצמם את הברית ההדדית. וכולם גם קיבלו את הערות השוליים התלמודיות בהן נכתב- "אל תקרא חרוט על הלוחות כי אם חירות!"

{מילים יפות ומבהירות יותר על אי היאחזות נכתבו ע"י אחרים, ואני מביאה טעימה מקורית ממילות הבודהה בתרגום של סוטה ניפטה וטעימה מעובדת מהמלצה של דן לחמן על הספר הנגיש של אסתר פלד- להרבות טוב בעולם. וגם רציתי להביא פרשנות מסורתית או מפורטת יותר לפרשת השבוע והיחידה שמצאה חן בעיני היא זו של השכן דרור פויר ואם אין הוא מסורתי מספיק בעיניכם, זה בדיוק הזמן לשחרר עוד דיעה/מחשבה ולנשום עמוק אל המקום שהתפנה…..}.
 

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • תומר  On מאי 15, 2009 at 9:59 pm

    ותודה, ושבת שלום

  • ברנרד  On מאי 15, 2009 at 10:44 pm

    זה ראשית עיקר העיקרים שבתורה שנמסרה בסיני וכאן ענין השמיטה ועוד יראו הגדולים שבדור הזה טובה גדולה משום שעברו על והארץ לא תימכר לצמיתות כי לי כל הארץ וכנאמר להשם הארץ ומלואה.

  • תמי  On מאי 16, 2009 at 9:11 am

    חיבור מעניין וממש מתבקש נעשה כאן, בשבילי הפוסטים שלך מאד מאפשרים התקרבות לטקסטים שככה לא היה יוצא לי לפגוש ולהקשיב להם, ואני מדברת כמובן על פרשות השבוע בעיקר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: