פרשת שמיני- קרוב קרוב קרוב 8 הערות

1. פרשת שמיני שבדרך כלל נקראת אחרי חג הפסח עוסקת בחגיגות המשכן ובקורבנות המתאימים. המשך הפרשה עוסק בדיון על חיות כשרות וטמאות.

שלא כמו הפרשות עד כה בספר ויקרא, יש קצת בשר בפרשה הזו (כן, תרתי משמע). הבשר האנושי, בדמותם של נדב ואביהו בניו של אהרון הכהן ואשתו אלישבע, כל-כך מדמם ומעניין שהתורה עוד תחזור אליו בהמשך, אבל בינתיים זה האזכור הראשון לסיפור התמוה, אצלנו בפרשה-

 (א) וַיִּקְחוּ בְנֵי אַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא אִישׁ מַחְתָּתוֹ וַיִּתְּנוּ בָהֵן אֵשׁ וַיָּשִׂימוּ עָלֶיהָ קְטֹרֶת וַיַּקְרִבוּ  לִפְנֵי יְהוָה אֵשׁ זָרָה אֲשֶׁר לֹא צִוָּה אֹתָם: (ב) וַתֵּצֵא אֵשׁ מִלִּפְנֵי יְהוָה וַתֹּאכַל אוֹתָם וַיָּמֻתוּ לִפְנֵי יְהוָה: (ג) וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה לֵאמֹר בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל פְּנֵי כָל הָעָם אֶכָּבֵד  וַיִּדֹּם אַהֲרֹן:

אז מה יש פה? אש זרה, אש אוכלת, אש אלוהית- בקרובי אקדש…. וכמובן השתיקה של אהרון.

הרבה שאלות ומקום לפרשנויות. ואכן לאורך השנים התווספו פרשנויות רבות על שני האחים נדב ואביהו. החל מגאוותנים שמזלזלים במנהיגים, דרך רווקים שתופסים מעצמם, הומואים חוטאים וכמובן צדיקים גמורים.

 

2. כל העניין הזה שיצרתי הוא רק כדי לומר שהפעם לא אכתוב על שני האחים, כאמור יהיו עוד הזדמנויות בהמשך. וגם הביטוי קרוב רחוק הוא דבר שאפשרי רק בעברית וזה מזכיר לי ששמעתי פעם איך מסבירים לעומק מה זה שוני. מסתכלים על כל שני אחים שהם- אותם נתונים, אותם גנים, אותה שפה ועוד ועוד ובכל זאת- שני אחים. זה שוני.

 

3. קרוב- הספר החדש של דרור בורשטיין.

לקרוא בגלל השפה ואיך שמהציטוטים בעמוד הראשון את מרגישה שהיא שפתך, בגלל שמרגישים בו קירבה עם האותיות, וגם קירבה להורים שלך, לעיר או לעולם שבו את גרה, לילדה שפעם היית, לסיפורים שסיפרת או שרצית לספר ולתספורות שהחיים יצרו בך. וגם בזכות תהליך הפענוח והמגע. ציטוטים נבחרים, ממש טעימונת-

 "איפה היינו אתמול? מה היה אתמול?"

"היתה גמילה של הקירות מהעישון"

"לא ראיתם שזו ילדה עם אמא?"

 

4. הופעה של אהוד בנאי במצפה שלם

מאז שקיבלתי את הדיסק קרוב לנסיעה של אחרי צבא לא הרגשתי ברטט הזה, השמח שלמרות הכל, נולדתי פה, בשפה הזו, בניגון הזה. וכן הייתי כבר בהרבה הופעות של אהוד בנאי, וגם לפני שש שנים באותו מקום תחת אותו ירח מתמעט ובכל זאת. אולי דווקא כי את אמצע ההופעה חתכו כמה שירים יהודיים במיוחד, חדשים ועתיקים גם יחד וגם אותם קיבלתי.

פתאום מבינה שזה קרוב מידי לכתוב על האומנות שחזיתי בה, שהשתתפתי בה רק אתמול, כן, רק אתמול נסעתי בכבישי ים המלח ונודע לי שיש בארץ בולענים ושאני צריכה להיזהר מפניהם. אז אם יש בולענים וחולדות גדולות בטוח יש בשפע, אולי בכל זאת יימצא לי פה נסיך?

וזה גם לא יהיה נכון להתעלם מהקסם של החברים של נטאשה האהובים שהופיעו לפניו בכשרון, בחדשנות, באהבה מוכרת ומחבקת שהזכירה באחת או החייתה את העבר שלי כשלאחותי הייתה דירה שכורה בתל-אביב והשירים שהתבקעו מהקסטה החדשה ריגשו אותי בכל הנימים של הילדה בכיתה ח' שהייתי והתרגשו לשמוע על זונות בעברית.

אז מסתבר שגם על ההופעות של אתמול לא אכתוב, בינתיים אשאיר אותן לעצמי ואתן עצה- לכו להופעות של זמרים שאתם אוהבים, גם אם אתם חוששים שהקהל צעיר או שאתם לא רוקדים כשעצוב.

5.מימונה בשכונת שפירא חגיגות אביב ובתים פתוחים ב15-16 באפריל

6. שמונה ימי מילה- גם בברית המילה יש מן הקרבת הקורבן?

7. פרשנות יפה לפרשת שמיני של רוחמה וייס ששמעתי פעם בשכונת שפירא והיא עוד הולכת איתי.

8. שיר מלפני שנתיים

פרשת שְּׁמִינִי

הַשָּׁפָן והָאַרְנֶבֶת טְמֵאָים

על פי אלוהיי שלעיתים אני חשה

הוא הַחֲזִיר הקדוש

הפוסק על פי דרכו, צו כָּל עֹרֵב לְמִינו.

ואותי מפקיר כבַּת יַּעֲנָה שמנה

לשקץ את נפשי בין

רגליים ערלות של חֹלֶד או עַכְבָּר.

יִרְאוּ את אדונָי קדושָי כך נפתחת ברכת המזון

ולא נותר מי שיראה את הפחד שלי מתחבא

עדיין מאחורי הוילון הפרחוני העייף

שמסתיר את החבילה של הבלתי נודע

המשפחתי. אני רואה ומאכּלת את השעה

החצופה וממאנת ליפול בידה ולהיטהר.

 

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: