פרשת יתרו- המצאת הפוליטיקה, מעמד הר סיני ובחירה משמחת אחת- הענקת פרס ללאה שקדיאל

פוליטיקה

יתרו, חותן משה, איש המדבר החכם והמנוסה בא לבקר את משה העסוק במלחמות ובהנהגת העם המקטר הנשרך עמו כבר שלושה חודשים בדרך המדבר. לא אכנס לפיסת אינפורמציה קטנה שהמספר המקראי מגניב ושיכולה לצבוע את משה באור די מכוער, במובן של איש משפחה גרוע, והיא שבביקור הוא מחזיר למשה את אשתו ואת שני ילדיו שמסתבר שכל הזמן הזה של מכות מצריים, הטבעתם בים ושחרור העם הם כולם בילו אצלו באוהל. אפשר לתת למשה קרדיט שהוא דווקא רצה להגן עליהם, בחינת גראדים שיורדים… אבל זה קצת קשה כי כתוב שהוא מחזיר אותה אַחַר שִׁלּוּחֶיהָ

 

בכל אופן במהלך החופשה יתרו שם לב כמה המחותן שלו עובד קשה. מִן הַבֹּקֶר עַד הָעָרֶב, הוא רואה שהעם עומד על משה בבקשות. וכך הוא אומר לו וַיַּרְא חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר הוּא עֹשֶׂה לָעָם וַיֹּאמֶר מָה הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה לָעָם מַדּוּעַ אַתָּה יוֹשֵׁב לְבַדֶּךָ וְכָל הָעָם נִצָּב עָלֶיךָ מִן בֹּקֶר עַד עָרֶב: וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לְחֹתְנוֹ כִּי יָבֹא אֵלַי הָעָם לִדְרֹשׁ אֱלֹהִים: כִּי יִהְיֶה לָהֶם דָּבָר בָּא אֵלַי וְשָׁפַטְתִּי בֵּין אִישׁ וּבֵין רֵעֵהוּ וְהוֹדַעְתִּי אֶת חֻקֵּי הָאֱלֹהִים וְאֶת תּוֹרֹתָיו: וַיֹּאמֶר חֹתֵן מֹשֶׁה אֵלָיו לֹא טוֹב הַדָּבָר אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה: נָבֹל תִּבֹּל גַּם אַתָּה גַּם הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר עִמָּךְ כִּי כָבֵד מִמְּךָ הַדָּבָר לֹא תוּכַל עֲשֹׂהוּ לְבַדֶּךָ

 

היהודים אוהבים לומר שהם המציאו את הדמוקרטיה אבל למעשה יתרו הוא זה שממציא את השיטה (שגם אחר-כך מובילה לבירוקרטיה) וגם את רעיון החוקה, כלומר אמירת החוקים והכללים להמונים.

יתרו נותן לו שיטה בעלת כמה שלבים. שלב ראשון- וְהִזְהַרְתָּה אֶתְהֶם אֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַתּוֹרֹת וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם אֶת הַדֶּרֶךְ יֵלְכוּ בָהּ וְאֶת הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן.

שלב שני- תמצא אנשי אמת שונאי בצע, תדרג ביניהם והם אלו שיהיו שופטים לעניינים הקטנים ורק את הדברים הקשים באמת תשפוט אתה.

וכך היה. יתרו עוזב את משה, ומשה לאחר שפועל הפוך מהשלבים שהציע חמו, מתפנה קצת להתעסק במה שחשוב באמת- אמירת אותם חוקים ותורות בצורה מרשימה לעם ישראל וניסיון להפוך אותם לאנשים שלוקחים אחריות על החיים שלהם, אבל כמובן שמרוב טקסיות וריכוזיות, הפעם ריכוזיות וחשיבות האל הוא מפספס פוטנציאל אדיר של שחרור ואחריות אישית.

 

מעמד הר סיני-

בפרשת השבוע יש טקס התקדשות רציני ביותר. משה עולה אל האלוהים שקודם כל מזכיר לו את ההבטחה להביא את עם ישראל לארצו על כנפי נשרים. אגב, זו הפעם הראשונה שאלוהים מכניס את הביטוי שייהפך לזרע הגזענות הקיים בנו- וִהְיִיתֶם לִי סְגֻלָּה מִכָּל הָעַמִּים כִּי לִי כָּל הָאָרֶץ.

ולאחר ההסבר של מה עומד להתרחש בטקס, משה מתווך את זה לעם והם אומרים בפעם הראשונה- כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה נַעֲשֶׂה (בפרשה הבאה יגיע הנוסח המלא- נעשה ונשמע). לדעתי אם בני ישראל היו עושים מדיטציה כלומר מתבוננים על עצמם, חבורה של נוודים מפוחדים שרק לפני רגע שכחו את עברם ורצו לחזור לסיר הבשר של מצרים ושאלו לָמָּה זֶּה הֶעֱלִיתָנוּ מִמִּצְרַיִם לְהָמִית אֹתִי וְאֶת בָּנַי וְאֶת מִקְנַי בַּצָּמָא? הם היו מבינים שהתורה הזו והאלוהים המאיים והקפריזי ממש לא "בא להם טוב".

חיים של מדיטציה זה חיים של התבוננות בזמן. אדם יכול לשחרר את עצמו, את כבלי תודעתו, כל רגע ורגע על-ידי התרכזות שמביאה להתבוננות 'מה יש ברגע הזה' כאן ועכשיו ולא בזיכרונות של העבר או בתכנונים לעתיד, עכשיו. מה יש? אני, הגוף שלי, הנשימה שנושמת את עצמה, מה רע?

זו לא עבודה פשוטה והיא מאוד חמקמקה וברגע שמנסים להתרכז ברגע הזה, אז לא רק שהוא חולף אלא שמיד עולות מחשבות שסוחפות אותנו כמו רכבת. (שמתי לב שבמיוחד קשה לא להיסחף אחרי המחשבות כשאת מאוהבת…) אבל אנחנו יכולים לעשות זאת כשהדגש הוא על אנחנו. האנחנו הזה, הבית שלנו הוא כמו מקדש והוא נמצא איתנו בכל מקום, לא צריך טקס חגיגי לפני ששומעים את האמת בדבר החופש וכל אדם יכול לשמוע אותו, החל מאסיר בכלא ועד למלך מצרים.

 

הבודהה אמר בסנסקריט- Ehipaśyika שזה בוא תראה, כלומר בוא תחווה, תבחן את מה שאני מלמד ואז תבחר. אני ואתה בשותפות אינטימית, אין שפנים בכובע שאני מסתיר ממך בכף ידי, בניגוד גמור לאיך שהתנהל מעמד הר סיני עם פירוטכניקה של קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר וְקֹל שֹׁפָר חָזָק מְאֹד

ועם פחד מוות של ממש- וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר וְאֶת הָהָר עָשֵׁן וַיַּרְא הָעָם וַיָּנֻעוּ וַיַּעַמְדוּ מֵרָחֹק: וַיֹּאמְרוּ אֶל מֹשֶׁה דַּבֵּר אַתָּה עִמָּנוּ וְנִשְׁמָעָה וְאַל יְדַבֵּר עִמָּנוּ אֱלֹהִים פֶּן נָמוּת

 

הזמן לפני טקס מתן תורה היה רק זמן של ציפייה, של התרגשות והתכוננות שמאוד קל להיסחף אליה ולחשוב שהיא היא המהות, קצת כמו זמן של לפני בחירות. אבל כפי שאמרתי, זה סוג של פיקציה, של בריחה ממה שיש עכשיו ברגע הזה שבמקרה של בני ישראל זה היה חוסר סדר וקשב פנימי. כי אם היו רגע בשקט עם עצמם, משתמשים במרחב של המדבר כדי להתרחק קצת זה מזו ולהתבודד ולא לחשוב באיזה שבט הם יכולים להיתקל ולהרוג ומאיפה יהיה להם שתייה ואוכל, היו הם היו מבינים שהם בכלל לא רוצים ומוכנים לקבל את התורה. ועובדה שבאמת עוד כמה פרקים שמשה יורד מההר לאחר ההתחייבות הגדולה הם יחטאו בעגל הזהב…

 

והפרס

וסוף סוף קצת בשורות טובות (ופמיניסטיות באמת, לא כמו הבחירה בליבני שבטח תיגמר בבכי…) בכל המציאות המשונה הזו. לאה שקדיאל האישה והבג"ץ זכתה ב"פרס יגאל אלון למעשה מופת חלוצי". עד שלא ביקשו ממני להוסיף חתימתי למענה של שקדיאל, גם אני לא ידעתי שיש כזה פרס. (כתבה טובה וביקורתית עליו) לצערי היא לא זכתה בו בשל התנגדותה לאלימות בתקופת המלחמה האחרונה ובגלל שרצו לפצותה שהורחקה מבאר-שבע למשך שבועיים ועוד לא הכריעו במשפטה, אבל מי יודע, אולי כן?

בכל אופן בתחילת מרץ שקדיאל תקבל את הפרס כנראה במוזיאון תל-אביב ואולי עכשיו שהיא תיכנס עוד קצת לקאנון הציוני, מישהו יקשיב לאישה החכמה הזו גם בעניינים מדיניים-ביטחוניים.

 

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • טלי  On פברואר 12, 2009 at 4:09 pm

    פרשנו מעניינת ומשמעותית, וכמובן שאין באמת סתירה בין ההתכוונות הפנימית לרעיון, האחריות העצמית על החברה בה אתה חי והפרס שמגיע בצדק ללאה שקדיאל… (-:

  • אהרון תמוז  On פברואר 13, 2009 at 12:46 am

    אין הדבר משמעות גנטית או אינטלקטואלית אלא שהסגולה היא בקבלת עול תורה ומצוות ועול מלכות שמיים. אני ויתרתי על האופציה של קבל עול תורה ומצוות את אביו של הורדוס גיירו בכח אבל אם אחד מבני נח רוצה לקיים יותר מ 7 מצוות הכל פתוח.

    מותר אדם מן הבהמה הכל הבל כי אתה הבדלת אנוש מראש ותכירהו לעמוד לפניך.

    ומהו כלל גדול בתורה
    רבי עקיבא אומר ואהבת לרעך כמוך אני ה' וחשוב להדגיש את התוספת אני ה'

    בן עזאי אומר שכלל גדול בתורה

    זה ספר תולדות אדם

    אביגיל את מכירה את אחיו של ינאי עופרן (נדמה לי יוחאי) בנה של מירה עופרן לבית ליבוביץ'?
    דומני שיוחאי גם עומד בראש בית מדרש

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: