פרשת שמות

 
א. מילות המפתח בפרשת שמות הם ידיעה וראייה.

כל הסיפור מתחיל בגלל שקם מלך אֲשֶׁר לֹא יָדַע אֶת יוֹסֵף. הגיוני שאחרי כמה זמן המיתולוגיה של יוסף נשכחה וזה לא ממש צריך להפתיע אותנו. מי זוכר אצלנו את המורשת של ברל כצנלסון או של כל שאר הציוניים שהיה להם חזון ועכשיו הם קבורים יפה בבתי הקברות המטופחים ביותר בארץ, על שפת ים כנרת או ברחוב טרומפלדור בתל-אביב. פרעה החדש נבהל מהכוח של בני ישראל (זה יפה איך מתיאור שימושי של הבנים של ישראל, אותו אב של יוסף זה נהפך לשם של העם שלנו- עַם בני ישראל או בקיצור העבריים) הוא נחרד מהעם אשר יושב בגושן, פרובינציה קטנה במצריים, שהולך ומתרבה לו מתחת לאף. החשש של פרעה היה שמא העם הזה יהפוך להיות אויב מבפנים. מה שהטריד את מצריים בזמנים האלו היה האיום המתמיד מצפון, כלומר בבל וסוריה והפחד הוא שהם יחברו לממלכה אחרת ויהוו כוח פנימי. וְהָיָה כִּי תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם הוּא עַל שֹׂנְאֵינוּ וְנִלְחַם בָּנוּ  וְעָלָה מִן הָאָרֶץ דווקא נשמע הגיוני. לא שאני מצדיקה את פרעה אבל חשוב לזכור שסיפור השעבוד לא מתחיל מאיזו אנטישמיות שאנחנו רגילים להיתלות בה ולקרבן את עצמנו אלא משיקולים פוליטיים שגם אנחנו נגועים בהם כאשר אנו נותנים לדרוזים ולבדואים מסוימים לשרת בצבא היהודי.

ב. מה שיפה בפרק הראשון של הפרשה הוא שיתוף הפעולה הבלתי ייאמן בין נשים. שיתוף שלמעשה מניע את כל העלילה שמתנקזת כולה להצלת גבר אחד. כמה חבל שכל החסד, הרוך והשיתוף של הפרקים הראשונים נשארים רק בהם והולכים לאיבוד בהמשך הספר ובכלל. אומנם אנחנו עוד נראה שיתופי פעולה בין אהרון ומשה ועוד כמה גברים אבל זה יהיה שיתוף של לחימה ולא שיתוף של הצלה. הרבה מפעילות הנשים היא מה שאנחנו קוראים לו 'תחמנית' או מתחכמת. אבל המעניין הוא שאפשר לראות מהטקסט את דחיקתן לפינה שמחייבת אותן לפעול דווקא כך. ואלה שמות הנשים בפרשה שפרה ופועה המיילדות, יוכבד (אם משה), מרים (אחות משה), בת פרעה שהמדרש נותן לה את השם בתיה והמשרתות שלה. בהמשך ניתקל בבנות מדיין רועות הצאן שאחת מהן, ציפורה, תתחתן עם משה ותציל אותו ממוות.

ג. כעבור כמה זמן של עבודת פרך, פרעה מחליט לעשות דילול אוכלוסין בעם העבדים שלו ורוצה לעשות זאת בצנעה. הוא מצווה על שתי המיילדות של העבריים כך- בְּיַלֶּדְכֶן אֶת הָעִבְרִיּוֹת וּרְאִיתֶן עַל הָאָבְנָיִם אִם בֵּן הוּא וַהֲמִתֶּן אֹתוֹ וְאִם בַּת הִיא וָחָיָה. אבל המיילדות הן סרבניות מצפון ולא ממלאות את פקודת המלך. וַתִּירֶאןָ הַמְיַלְּדֹת אֶת הָאֱלֹהִים וְלֹא עָשׂוּ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֲלֵיהֶן מֶלֶךְ מִצְרָיִם וַתְּחַיֶּיןָ אֶת  הַיְלָדִים. ותיראנה- מלשון יראה אבל גם מלשון ראייה. כשהוא קורא להן לתחקיר ושואל מַדּוּעַ עֲשִׂיתֶן הַדָּבָר הַזֶּה הן משיבות בגאוניות וַתֹּאמַרְןָ הַמְיַלְּדֹת אֶל פַּרְעֹה כִּי לֹא כַנָּשִׁים הַמִּצְרִיֹּת הָעִבְרִיֹּת כִּי חָיוֹת הֵנָּה בְּטֶרֶם תָּבוֹא אֲלֵהֶן הַמְיַלֶּדֶת וְיָלָדוּ כלומר הן אומרות לו שהעבריות נוהגות כמו החיות בטבע ועד שהן מגיעות לסייע הן כבר יולדות כי למעשה הן אינן זקוקות למיילדת.

ד. לאחר שהמיילדות מכשילות את המזימה הסודית של פרעה הוא מפיץ את הבשורה וַיְצַו פַּרְעֹה לְכָל עַמּוֹ לֵאמֹר כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ וְכָל הַבַּת תְּחַיּוּן. ואז מסופר לנו על אמו של משה שהמצפון לא מאפשר לה להיפטר מבנה וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי טוֹב הוּא ומחביאה אותו שלושה חודשים עד שכבר אי אפשר. מעניין לדמיין את חודשי ההסתרה, את הפחד מהשכנים, ממשטרת ההשמדה מהרעש שמכסה על השקט. היא שמה אותו על שפת היאור ואחותו הגדולה ביוזמתה הולכת לראות לשלומו. וַתֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ מֵרָחֹק לְדֵעָה מַה יֵּעָשֶׂה לוֹ. שוב ידיעה. ופה הסיפור יעשה את שלו במילותיו (ה) וַתֵּרֶד בַּת פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל הַיְאֹר וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל יַד הַיְאֹר וַתֵּרֶא אֶת הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ (ו) וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת הַיֶּלֶד וְהִנֵּה נַעַר בֹּכֶה וַתַּחְמֹל עָלָיו וַתֹּאמֶר מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה (ז) וַתֹּאמֶר אֲחֹתוֹ אֶל בַּת פַּרְעֹה הַאֵלֵךְ וְקָרָאתִי לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת מִן הָעִבְרִיֹּת וְתֵינִק לָךְ אֶת הַיָּלֶד (ח) וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת פַּרְעֹה לֵכִי וַתֵּלֶךְ הָעַלְמָה וַתִּקְרָא אֶת אֵם הַיָּלֶד (ט) וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת פַּרְעֹה הֵילִיכִי אֶת הַיֶּלֶד הַזֶּה וְהֵינִקִהוּ לִי וַאֲנִי אֶתֵּן אֶת שְׂכָרֵךְ וַתִּקַּח הָאִשָּׁה הַיֶּלֶד וַתְּנִיקֵהוּ (י) וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד וַתְּבִאֵהוּ לְבַת פַּרְעֹה וַיְהִי לָהּ לְבֵן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מֹשֶׁה וַתֹּאמֶר כִּי מִן הַמַּיִם  מְשִׁיתִהוּ. שוב ראייה, הפעם של בת פרעה האמיצה ושוב התחכמות של החלש. מרים שרואה את בת פרעה מושיטה את אמתה (חז"ל תוהים, האם שלחה את המשרתת שלה או היד שלה ממש) ניגשת לבת פרעה ומציעה לה אישה מיניקת שתניק לה את הילד. כשהנסיכה מסכימה, מרים מביאה לה את אמא שלה, האם הביולוגית של משה. על פניו נראה שלמשה יש ילדות תקנית עם פרומו בעד הנקה של חלב-אם. מצד שני רק בגיל שלוש הוא מקבל את שמו.

ה. לאחר ילדותו המופלאה…. וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ עִבְרִי מֵאֶחָיו (יב) וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין אִישׁ וַיַּךְ אֶת הַמִּצְרִי וַיִּטְמְנֵהוּ בַּחוֹל (יג) וַיֵּצֵא בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי וְהִנֵּה שְׁנֵי אֲנָשִׁים עִבְרִים נִצִּים וַיֹּאמֶר לָרָשָׁע לָמָּה תַכֶּה רֵעֶךָ (יד) וַיֹּאמֶר מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר כַּאֲשֶׁר הָרַגְתָּ אֶת הַמִּצְרִי וַיִּירָא מֹשֶׁה וַיֹּאמַר אָכֵן נוֹדַע הַדָּבָר (טו) וַיִּשְׁמַע פַּרְעֹה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה וַיְבַקֵּשׁ לַהֲרֹג אֶת מֹשֶׁה וַיִּבְרַח מֹשֶׁה מִפְּנֵי פַרְעֹה עכשיו אנחנו מבינים כמה השפעה יש לבית גידול. גם עד גיל שלוש, אחרת איך הוא בכלל ידע שאלו הם אחיו. מה שעצוב בסיפור, זה האלימות האוטומאטית וההרג שהוא פונה אליו לאחר הראייה שמאפשרת לו לראות סבל אנושי. מעניין שהבודהה שגם כן גדל כנסיך ויצא מביתו נתקל בסיפור דומה של שני אנשים רבים. לא רק באלימות טמון ההבדל בין בודהה למשה אלא בהעדפה ובהפרדה של הסבל בין האיש המצרי לאיש העברי. משה לא מפתח את אותה חמלה אנושית של הבודהה וגם לא את זו שבת פרעה פיתחה כלפיו כשהצילה אותו וכבת המלך אף סיכנה את חייה.

ו. בפרקים האחרונים של הפרשה, מרגע שאלוהים נגלה למשה בהר חורב דרך הסנה, משה מתנגד לתפקיד שאלוהים מייעד לו. כדאי לכם לקרוא בעצמכם כי התירוצים ממש משעשעים. כל פעם יש למשה טיעון אחר ואלוהים, למרות הניסים וההיסטוריה שהוא פורש וההבטחה לארץ זבת חלב ודבש נתקל בסירוב. לקראת הסוף משה אומר לו שהוא כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן, ואלוהים משיב- מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם אוֹ מִי יָשׂוּם אִלֵּם אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר הֲלֹא אָנֹכִי יְהוָה. שזה משפט יפה, אלוהים אומר לו- לי אתה מספר? מי עשה אותך כזה? אבל על משה זה לא משפיע וזה מכעיס מאוד. וַיִּחַר אַף יְהוָה. ורק כשהוא מצמיד לו את אהרון אחיו (לא ברור אם הוא זוכר אותו מהילדות המוקדמת, אבל מה שבטוח זה שהוא שמח לחלוק את המשימה עם משפחה) משה מתרצה.
פעם אחת בין התירוצים שמשה מביא כדי להתחמק מהמשימה, הוא שואל את אלוהים כך- הִנֵּה אָנֹכִי בָא אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתִּי לָהֶם אֱלֹהֵי אֲבוֹתֵיכֶם שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם וְאָמְרוּ לִי מַה שְּׁמוֹ? מָה אֹמַר אֲלֵהֶם? (יד) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה וַיֹּאמֶר כֹּה תֹאמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶהְיֶה שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם. למרות כל הביקורת שלי על אלוהים והמחשבה ההולכת ומתחזקת שלי שבני האדם המציאו אותו, זה משפט או מהות שאני אוהבת. אהיה אשר אהיה. או בקיצור- אהיה.

ז. את המדרש הבא מתוך אוצר המדרשים אני מביאה רק כי הוא מזכיר סיפור ילדים ארץ ישראלי מפורסם… נחשו איזה…. בגן עדן לפאת צפון יש שבע מדורות מזומנות, והיכלות הצדקניות שבישראל המזכות לאל בגמילות חסדים והמזכות תורה לבניהן. הדירה הראשונה אשר שם בתיה בת פרעה וכמה הן הצדקניות אשר שם  המגדלות יתומים והמסבירות פנים לתלמידי חכמים המתארחין אצל בעליהן והנותנות צדקה בסתר, ובכל יום ויום מתעטרות עם זוהר עטרת זיו השכינה וקוראין עליה [בתיה] אשריך שזכית לגדל ולהמשיך ענף תפארת בעולם. הדירה השנית יש שם כמה צדקניות מישראל ושם יוכבד אשת עמרם ראש עליהן, ושלשה פעמים בכל יום מכריזין עליה אשריך שזכית לילד בן אחד שעל ראשו ורגליו ערפל. הדירה השלישית אשר שם מרים הנביאה וכמה צדקניות העומדות עמה, כל אותן המושכות לבעליהן לדרך טובה ולעבודת בוראן,  ובכל דירה ודירה חופות שאננות, ומלאכים ידועים ממונים על כל דירה ודירה. הדירה הרביעית אשר שם חולדה הנביאה וכמה הן הצדקניות העומדות באותה הדירה. הדירה החמישית אשר שם אביגיל וכמה הן  הצדקניות עמה יושבות בטח בחופתן. מהן והלאה [הדירה הששית] דירת האמהות שרה רבקה רחל ולאה, ובחצות הלילה כשהקב"ה נכנס עם הצדיקים, קול קורא בגן, התכוננו צדיקים לקראת בוראכם, אשריכם  שזכיתם לכל הכבוד זה. באותה שעה פורחות הנשמות ומזדווגות כל אחת ואחת כראוי ולפי מעלת מעשיהם הם רואים ומשיגים ונהנין, ומעלתן והנאתן עין לא ראתה אלהים זולתך. 
 

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: